Edukacja
Edukacja
Międzygminne Schronisko Dla Bezdomnych Zwierząt w Henrykowie – edukacja młodego pokolenia to nasz wkład w zmniejszenie bezdomności zwierząt.
Prowadzenie lekcji dla dzieci i młodzieży oraz oprowadzanie wycieczek po terenie schroniska.
Często mówi się o przyjaźni ludzi i zwierząt. Dla jednych zwierzę jest członkiem rodziny, uczy ich odpowiedzialności. Są też tacy, którzy dla zachcianki kupią zwierzątko małe, bezbronne i gdy dorośnie pozbywają się go. Psy takie trafiają do schronisk, gdzie znajdują schronienie, opiekę weterynaryjną i pokarm. Zwierzęta te, mają w większości bardzo bolesne doświadczenia i jedynymi osobami, które mogą to zmienić są wolontariusze i pracownicy schronisk. Aby zapobiegać zwiększającej się liczbie przyjmowanych osobników do schroniska, prowadzimy szeroko pojętą edukację dzieci i młodzieży, począwszy już od przedszkolaków. Ucząc odpowiedniego podejścia do zwierząt, odpowiedzialności za drugą istotę żyjącą pośród nas i likwidując znieczulicę na poczynania innych, mamy nadzieję, że w przyszłości miejsca takie nie będą potrzebne, a przynajmniej zmniejszy się liczba ich „mieszkańców”.
Proponowane przez nas spotkania dotyczą m.in.:
- Przestrzegania praw zwierząt
- Funkcjonowania instytucji schronisk i przytulisk dla zwierząt
- Zasady prawidłowego żywienia i pielęgnacji
- Zachowania się w różnych sytuacjach w kontakcie ze zwierzęciem obcym lub agresywnym
- Opieka i odpowiedzialna adopcja, traktowanie zwierząt
Możliwy jest też przyjazd do schroniska w Henrykowie grup wycieczkowych, które również zostaną oprowadzone po obiekcie i zapewnimy im niezbędne kompendium wiedzy, którą warto uzyskać.
Celem naszych zajęć jest dążenie do humanitarnego traktowania zwierząt i kształtowanie właściwego stosunku do nich. My nie zmuszamy do miłości, my dążymy do poprawy relacji człowiek – zwierzę, bo przecież „pies to najlepszy przyjaciel człowieka”
Proponowane przez nas spotkania dotyczą m.in.:
- Przestrzegania praw zwierząt
- Funkcjonowania instytucji schronisk i przytulisk dla zwierząt
- Zasady prawidłowego żywienia i pielęgnacji
- Zachowania się w różnych sytuacjach w kontakcie ze zwierzęciem obcym lub agresywnym
- Opieka i odpowiedzialna adopcja, traktowanie zwierząt
Możliwy jest też przyjazd do schroniska w Henrykowie grup wycieczkowych, które również zostaną oprowadzone po obiekcie i zapewnimy im niezbędne kompendium wiedzy, którą warto uzyskać.
Celem naszych zajęć jest dążenie do humanitarnego traktowania zwierząt i kształtowanie właściwego stosunku do nich. My nie zmuszamy do miłości, my dążymy do poprawy relacji człowiek – zwierzę, bo przecież „pies to najlepszy przyjaciel człowieka”
- Zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków
- Zajęcia dla szkół podstawowych i średnich.
TEMAT: MÓJ PRZYJECIEL PIES (KOT)
Cele:
- Określenie zasad zachowania się dzieci podczas wizyty psa w przedszkolu.
- Wspólna integracja i próba pokonania lęku przed nieznanym zwierzęciem.
- Próba zbudowania relacji pozytywnych w kontaktach dziecko – zwierzę.
- Określenie roli psa ( kota) w rodzinie i uświadomienie dzieci o różnicy pomiędzy zwierzęciem żywym, a zabawką.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie się z dziećmi oraz przybliżenie tematu zajęć.
- Pokazanie i omówienie zachowania się przy nieznanym psie (kocie) czyli jak postępować, aby gość się nie wystraszył.
- Przedstawienie sposobów przywitania się z psem (kotem) i krótka historia przedstawionego czworonoga.
- Jak wyglądasz i jak się czujesz nasz nowy przyjacielu – czyli określenie wyglądu zewnętrznego psa (kota) i wskazanie różnic czy podobieństw z człowiekiem.
- Krótka pogawędka na temat : Dlaczego chciał(a)bym mieć psa (kota) i jak opiekował(a)bym się nim, aby było szczęśliwe” z naciskiem na ukazanie różnic pomiędzy żywym zwierzątkiem, a pluszakiem.
- Możliwość zadawania pytań.
- Pożegnanie się z dziećmi.
TEMAT: ROZWIJANIE WRAŻLIWOŚCI NA POTRZEBY ZWIERZĄ I PORZUCENIE ICH.
Cele:
Dziecko:
- Zna potrzeby i prawa zwierząt.
- Umie zachować ostrożność w kontaktach z obcym psem (kotem).
- Uczy się opieki i komunikacji z psem (kotem).
- Przybliża sobie informacje na temat schroniska dla zwierząt bezdomnych i poznaje przyczyny przebywania w nim psów (kotów).
Przebieg zajęć:
- Przywitanie i przybliżenie tematu zajęć.
- Przedstawienie gościa, jego historii, oraz sposobów postępowania z czworonogiem, którego nie znamy.
- Rozmowa z dziećmi na temat praw i potrzeb zwierząt .
- Dzieci przedstawiają swoje sposoby opieki nad zwierzątkiem i opowiadają o przeżyciach ze swoim pupilem.
- Krótka dyskusja na temat: „Dlaczego już nie mam domu?” ze zwróceniem uwagi na rolę schronisk dla zwierząt i zachęceniem do odwiedzin schroniska.
- Możliwość zadawania pytań.
- Pożegnanie się z dziećmi.
Temat ten można realizować też w szkołach podstawowych i w średnich
Rozszerzony jest wtedy o:
- Znaczenie pojęcia ODPOWIEDZIALNOŚĆ
- Rozmowa na temat zapobiegania bezdomności.
- Kary za porzucenie zwierzęcia.
TEMAT: SCHRONISKO – KARA CZY WYBAWIENIE?
Cele:
Dzieci:
- Poszerzają zagadnienie „schronisko dla bezdomnych zwierząt”, jego funkcjonowanie.
- Samodzielnie wyciągają wnioski co do tematu zagadnienia, biorąc pod uwagę wcześniej nabytą wiedzę.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie i omówienie tematu.
- Opisanie instytucji „schroniska dla zwierząt”. Jego budowy, funkcjonowania i sposobów „trafiania” tam zwierząt. Sposobu opieki nad nimi latem i zimą, karmienia, wyprowadzania na spacer, opieki weterynaryjnej, itp.
- Rozpoczęcie pogadanki na temat czy schronisko to dla psa (kota) kara, czy może w innych przypadkach „nagroda”? Dzieci podają konkretne przykłady i wyciągają wnioski.
- Podsumowanie tematu i zadawanie pytań.
- Pożegnanie.
W klasach starszych możne poszerzyć ten program o zagadnienia:
- Likwidacja pseudo hodowli
- Obowiązkowa kastracja i sterylizacja zwierząt
TEMAT: KOCHAJ MNIE ROZSĄDNIE, TO NIE ZROBIĘ KRZYWDY.
Cele:
- Dziecko wie, jaki wpływ ma człowiek w wychowaniu psa.
- Zna rasy psów i potrafi dobrać je do określonych typów ludzi.
- Wie jak postępować w kontakcie ze zwierzęciem agresywnym lub obcym.
- Poznaje możliwości pracy z psem agresywnym i wycofanym na konkretnych przykładach.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie się dzieci z czworonogiem, omówienie tematu zajęć.
- Dyskusja na temat praw człowieka i jego roli w wychowaniu psa (kota).
- Pogadanka o rasach psów i ich dostosowaniu do typów osobowości na przykładach, jak również predyspozycje konkretnych ras do warunków życiowych ludzi.
- Dzieci poznają sygnały ostrzegawcze wydawane przez zwierzęta, sposoby obrony przed atakiem i możliwości pomocy w razie zaistniałych sytuacji.
- Podczas rozmowy z pracownikiem schroniska, który przytacza konkretne historie podopiecznych, dzieci dowiadują się jak można pracować ze zwierzęciem wycofanym i agresywnym, i o możliwościach powodzenia takich zabiegów.
- Możliwość zadawania pytań.
- Pożegnanie się z dziećmi.
TEMAT: ADOPCJA – PRZYWILEJ CZY CHWILA ZACHWYTU?
Cele:
Dziecko :
- Wie co oznacza słowo adopcja i co się z tym wiąże.
- Poznaje procedury adopcyjne i kryteria wyboru zwierzaka.
- Zaznajamia się z zagadnieniem „elektroniczne znakowanie zwierząt”
- Rozumie „ +” i „ -” przygarnięcia zwierzaka ze schroniska.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie się z dziećmi, przedstawienie planu zajęć.
- Rozmowa na temat adopcji zwierząt w schronisku, jej przepisów.
- Dzieci poznają co to jest mikroczip i w jakim celu się go stosuje, oraz inne sposoby znakowania zwierząt.
- Zachęcenie uczniów do wyrażania własnych poglądów na temat wad i zalet adopcji psa (kota) z przytuliska. W podsumowaniu wyciągnięcie wniosków czy warto dać nowy dom pupilowi ze schroniska?
- Czas na zadawanie pytań.
- Pożegnanie
TEMAT: CHCĘ BYĆ ODPOWIEDZIALNY(A) ZA KOTA, KTÓREGO ADOPTUJĘ
Cele:
Dziecko:
- Zna zasady opieki nad kotem.
- Jest uświadomione co do pożyteczności tego zwierzęcia w środowisku naturalnym.
- Poznaje różnicę pomiędzy kotem wolno żyjącym, a kotem bezdomnym.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie dzieci z kotem i określenie tematu zajęć.
- Zapoznanie dzieci z wyglądem zewnętrznym kota, jego potrzebami fizycznymi i emocjonalnymi, zasadami karmienia i bezpieczeństwa.
- Przedstawienie dzieciom krótkiej historii pochodzenia kotów, przedstawienie niektórych ras.
- Omówienie z dziećmi zagadnienia kotów wolno żyjących i ich przydatności w naszym życiu.
- Wskazanie różnic między kotem bezdomnym z przymusu, a kotem żyjącym na dworze.
- Możliwość zadawania pytań.
- Pożegnanie
Temat ten może być przeprowadzony także w klasach starszych.
Rozszerzony jest wtedy o zagadnienia:
- Udomowienie kota dzikiego – czy to możliwe?
- Kastracja i sterylizacja jako zapobieganie zwiększania populacji kotów wolno żyjących.